תמחור נכון של יצירת אמנות

איך לתמחר את יצירת האמנות שלכם?

התפרסם בתאריך 02/11/2017
יצירת אמנות היא תולדה של עבודה קשה, הכוללת לעתים שעות עבודה מרובות של מחשבה, תכנון, ביצוע היצירה ועוד, וטומנת בחובה גם את הכשרון של האמן, נסיונו וסגנון היצירה שלו.
כאשר אתם מעוניינים להתחיל למכור את יצירת האמנות שלכם, חלק מהליך המכירה הוא קביעת מחיר ליצירה שלכם. במילים פשוטות -–כמה יעלה ללקוח הפוטנציאלי לרכוש את יצירת האמנות שלכם? זה אולי נשמע פשוט, אבל לא תמיד אמן יודע כיצד להעריך את יצירתו. סיבה אחת היא העובדה שאמנים רבים הם אולי מצוינים באמנות אבל קצת פחות טובים בכל מה שנוגע לשיווק ומכירות. סיבה שניה היא חוסר היכולת הטבעית שלנו להעריך את יציר כפינו. האם אנחנו מעריכים אותו גבוה מדי רק כי הוא שלנו? ואולי דווקא נמוך מדי (מאותה סיבה בדיוק..).
בכל מקרה, בבואכם לתמחר את יצירת האמנות שלכם, כדאי לשקול בין השאר את השיקולים הבאים:

1. תמחור לפי עלות
יש כאלה שיחשבו שעלות משמעותה עלות החומרים שהיו בשימוש ביצירת האמנות. אך עלות היצירה היא מונח רחב יותר, שאמור לכלול מגוון רחב של גורמים, ובעיקר את הגורמים הבאים:
א. מהו הזמן שאותו השקעתם ביצירה?
כמה שעות עבודה הושקעו ביצירה? ברור שעבודה שהושקעו בה שעתיים של עבודה לא אמורה לעלות כמו יצירה שבהכנתה הושקעו עשרים שעות של עבודה.
אגב אם התשובה לשאלה היא שבועות של עבודה, ייתכן שכדאי לשקול שנית האם כדאי לכם למכור את היצירה. לקוחות לא תמיד יידעו להעריך עבודה כזו, ולכם יהיה קשה להיפרד ממנה בתמורה למחיר נמוך.

ב. מהו הסכום שאותו תרצו "להרוויח לשעה"?
ולא, שכר מינימום אינו שכר שמשקף את איכות העבודה שהשקעתם ביצירה.
זכרו, כי השכר שאתם מעוניינים להרוויח לשעה משקף את מה שאתם מאמינים שעבודתכם שווה, בהתבסס על נסיונכם, הידע שצברתם, הכשרון שלכם ועוד. דעו להעריך את עצמכם בצורה גבוהה, כדי שגם אחרים ידעו להעריך את יצירותיכם באופן דומה.

ג. עלות החומרים
נכון שעלות החומרים היא לרוב זניחה יחסית, אך עדיין יש לקחת בחשבון כמה עלתה הכנת היצירה. שאלה זו מקבלת משנה תוקף כאשר מדובר ביצירות ייחודיות מחומרים ייחודיים כמו מתכות יקרות, אבני חן, וכד'.

ד. עלות האריזה והמשלוח
אם אתם מוכרים את יצירות האמנות שלכם ואתם גם אלה שאורזים ושולחים את היצירות, קחו בחשבון את עלות האריזה והמשלוח. אלה עלויות שלרוב "נשכחות" וברור שהן אמורות להיות חלק מעלות היצירה.
קחו בחשבון שמשלוח של יצירות גדולות עשוי להיות יקר למדי. כנ"ל גם לגבי יצירות כבדות כמו פסלים.
כמובן שצריך לקחת בחשבון מי משלם על המשלוח. ברור שאם הלקוח הוא זה שמשלם עבור המשלוח, עלות זו לא אמורה להיות חלק מתמחור היצירה. אולם גם במקרה זה, האחריות עבור האריזה והמשלוח היא שלכם, ויש לקחת בחשבון את עלות הטיפול בדברים אלה.

2. כיצד מתומחרות יצירות אמנות "דומות" לשלך?
כדאי לתמחר את יצירת האמנות שלך בהתבסס על מחירים של יצירות "דומות" לשלך – הכוונה לציירים בעלי אותו ותק ונסיון כמו שלך, ביצירות בעלות אופי דומה לשלך – הכוונה היא נניח להשוואה של ציור שמן שציירת לציור שמן שתייר צייר עם ותק ונסיון דומה לשלך.
כאשר אתה עורך השוואה שכזו, שים לב בין השאר לפרמטרים הבאים: גודל היצירה, החומר שעליו צויירה היצירה – לדוגמא נייר, קנבס, בד, זכוכית, עץ וכד'; סוג החומר שבו צוירה היצירה – לדוגמא שמן, צבעי מים, עפרון, קולאז' וכד'.
לגבי הצייר שאליו אתם מתייחסים במקור להשוואה, כדי לשאול בין השאר את השאלות הבאות: מהו הוותק שלו בעולם האמנות? האם זכה בפרסים? האם הציג בתערוכות? האם זכה לכתבות בעיתונות או במדיה בכלל? הגורמים הנ"ל משפיעים על "יוקרתו" של האמן, ובהתאם גם על מחירי יצירותיו.
שאלה חשובה נוספת היא האם הצייר כבר מכר יצירות שלו או שטרם עשה זאת.

3. מגוון של מחירים
אחד העקרונות המרכזיים של תחמור נכון הוא נקודת התייחסות. אנשים אוהבים שיש להם משהו להשוות אליו. לכן, כדאי לדאוג למספר עבודות במגוון מחירים.
כך למשל, אם מישהו אוהב יצירה שלכם אך אינו יכול להרשות לעצמו לשלם את הסכום שקבעתם עבורה, הוא יוכל להנות מיצירה אחרת שלכם, שמוצעת במחיר נמוך יותר.
זיכרו כי תמיד עדיף להראות הסטוריה של מכירות מאשר אי מכירות. בדרך זו גם תוכלו להעלות את מחירי יצירותיכם.

4. הנחות ומחירים מיוחדים
קחו בחשבון שהמחיר הרשמי של יצירות האמנות שלכם לא תמיד יהיה מחיר המכירה בפועל. ניתן ולעתים גם רצוי, להעניק מפעם לפעם הנחות מסוימות על יצירות האמנות שלכם.
הנחה יכולה להיות במקרה של ימים מסוימים כמו חגים, ימי הולדת וכדומה, או הנחות עבור רכישה מרובה של יותר מפריט אחד.

5. עקביות
במידה שאתם מוכרים את יצירותיכם במספר אפיקים, חשוב שתשמרו על עקביות במחירים, כלומר שהמחירים של אותן יצירות יהיו דומים בכל האפיקים שבהם אתם מוכרים.
עקביות משמעותה גם בתוך תיק העבודות שלכם. כך לדוגמא יצירות גדולות ומושקעות שלכם אמורות להיות יקרות יותר מיצירות קטנות ומושקעות פחות.

וזיכרו – "יקר" לא אומר תמיד שמחיר היצירה גבוה, אלא שהלקוח לא חושב שהמחיר מצדיק את איכות היצירה. אנשים יהיו מוכנים לשלם מחיר גבוה על יצירה אם הם יבינו ויחשבו שהמחיר מצדיק את ערכה האמיתי. לכן, אם מישהו אומר לכם שהיצירה יקרה מדי, לא תמיד יהיה נכון להוריד את מחירה, אלא דווקא להעלות את ערכה בעיניי הלקוח. בהצלחה!
מתלבט וזקוק לעזרה?
השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם:
2019 © כל הזכויות שמורות לבעלי אתר הגלריה און ליין
עיצוב אתריםעיצוב אתרים | בניית אתריםבניית אתרים